torstai 11. syyskuuta 2014

Bumbleride Indie Twin

Näiden väripilkkurattaiden kanssa liikutamme tirppakaksikkoamme!


Käyttökokemuksia talvikäytöstä voit lukea täältä.

Kun tuplarattaiden hankkiminen tuli ajankohtaiseksi, pohdiskelimme pitkään sopivia vaihtoehtoja. En halunnut päällekkäin istuttavia rattaita, sillä epäilin, ettei alhaalla istuva Tipu Utelias innostu hirveästi ylläolevan istuimen selkänojan tuijottelusta. Peräkkäin istuttavia malleja oli vähän kehnosti eivätkä nekään oikein innostaneet. Kun lopulta huomasin, etteivät kaikki vierekkäin istuttavat rattaat ole mahdottoman leveitä, oli päätös selvä. Menimme vauvaliikkeeseen tutustumaan alunperin aivan toisiin rattaisiin, mutta kuinkas ollakaan, nämä Bumbleridet alkoivat houkutella huimasti.

Päädyimme Aqua Marine -värisiin rattaisiin, joihin tuli vauvaa varten kova koppa Lotus Blue -värissä (Aquana niitä ei ollut varastossa). Näin parin kuukauden käytön jälkeen olen iloinen ostopäätöksestämme. Rattaat ovat ihanat!

Mikä tekee rattaista ihanat ja ostamisen arvoiset? Pohdimme asiaa Miehen kanssa ja näistä asioista pidämme rattaissa:

Rattaiden koko on sopiva - tilaa on kahdelle tirpalle riittävästi ilman, että tarvitsee työntää valtavia hyökkäysvaunuja. Rattaiden leveys on sikäli hyvä, että rattaat mahtuvat hyvin ovista eivätkä vie kauheasti tilaa linja-autossa tai kaupassa. Ne saa myös pakattua suht kompaktisti ja mahtuvatkin perusfarmarin takakonttiin. Siron kokonsa ansiosta rattaat ovat kevyet nostaa, siirrellä ja työntää.


Kääntyvät etupyörät mahdollistavat sen, että rattaiden kääntäminen ja liikuttelu on äärimmäisen näppärää ja helppoa. Etupyörien ansiosta rattaiden kanssa pystyy suht helposti luovimaan useimmissa kaupoissa ja kääntymään pienessäkin tilassa ympäri. Vaikka etupyörät ovat kääntyvät, rattaat kuitenkin ohjautuvat melko hyvin suoraan eivätkä vempota sivusuunnassa. Välillä vain toisen tirpan ollessa kyydissä tuntuu, että rattaat hieman viettävät painavamman reunan suuntaan. Nostettaessa rattaita takapyörien varaan etupyörät saattavat myös pyöriä paikoillaan, jolloin suunnan pitäminen on vaikeaa. Koska pyörät ovat isot, pienten kynnysten ja muiden esteiden ylittäminen on helppoa. Renkaiden täyttö saattaa olla vaikeaa, sillä vanteen osien ja venttiilin välissä on melko vähän tilaa - tosin renkaiden täyttäminen taitaa olla haastavaa useimmissa rattaissa.


Istuinosissa on riittävästi tilaa molemmille matkustajille. Molemmilla on oma säädettävä selkänojansa sekä kuomunsa, jonka saa vedettyä kunnolla auki tuulen- ja sateensuojaksi. On myös hienoa, että kuomujen avulla lapsille saa hieman hajurakoa eikä etenkään tässä vaiheessa innokas isosisko ole hoivaamassa vauvaa turhan ahkerasti. Kuomussa oleva ilmastointiluukku on oiva tarkkailuaukko matkustamoon. Rattaissa istuttaessa kasvot ovat menosuuntaan, mutta vauvalla työntäjään päin (oli sitten kyseessä kova koppa tai kantokassi). Rattaiden tekstiilit hylkivät vettä hienosti ja vaikuttavat muutenkin kestävältä materiaalilta.



Pienemmistä yksityiskohdista löytyy myös monia hyviä asioita. Jalkatuki on säädettävä, joten taaperomme ei joudu istumaan jalat ilmassa. Rattaisiin saa turvakaaren, mutta lisäksi on mahdollista kiinnittää lapsi istuimeen 5-pistevöillä. Jarrut tuntuvat laadukkailta ja on hienoa, että yhdellä vilkaisulla näkee nopeasti, onko jarru varmasti päällä vai ei. Se, miten ne toimivat lumessa, on vielä mysteeri.


Tavaratila on pinta-alaltaan iso, mutta melko matala, joten välillä kasseja pitää hieman tunkea rattaiden alle. Taskut kuomuissa ovat näppärät ja lisäksi rattaiden sivuun voi kiinnittää telineen juomapullolle tai -mukille - harmi vain, että silloin rattaista tulee juuri sen verran leveämmät, etteivät ne meillä mahdu oviaukoista eikä leikkipuiston portista läpi.


Suurimmat negatiiviset huomiomme liittyvät vauvan kovaan kantokoppaan. Se ei ole kovin tilava, joten talvella voi tulla mahtumishaasteita, jos vauva on hieman isokokoinen. Kesähelteillä puolestaan olisin kaivannut koppaan jonkinlaisia tuuletusaukkoja, jotta ilma pääsisi kiertämään kopan läpi ilman kuomun irrottamista kokonaan. Koppa näyttää myös tulevan aivan vaakatasoon, eikä pääpuolta saa nostettua ylöspäin. Onneksi vauvalle saa mukavamman asennon vaahtomuovisen kiilakorokkeen avulla!


Itseäni hieman harmittaa, ettei rattaissa ole heittoaisaa, sillä tykkäsin siitä kovasti yhdistelmävaunuissamme. Myös hoitolaukun kiinnittäminen osoittautui haastavaksi, sillä vanhojen rattaidemme hoitolaukkua ei saakaan kiinni aisaan mitenkään fiksusti.

Kuitenkin, summa summarum, kesä- ja syyskokemuksen perusteella suosittelen rattaita! Jään jännityksellä odottamaan, miten niiden kanssa pärjää talvella.

Kuvausassistentti vauhdissa

2 kommenttia:

  1. Kiva lukea kokemuksia näistä rattaista :) saako vielä udella, mistä liikkeestä nämä on ostettu? Olisi kiva päästä ensi hieman työntelemään ennen ostoa :) tuliko kova koppa mukana vai oliko lisäostos? Entäs sadesuoja? :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Rattaat on ostettu Babystylesta. Koppa ja sadesuoja ovat lisäostoksia, mutta muistaakseni kokonaisuudesta sai hieman tingattua. :) Pohdimme tuota sadesuojaa pitkään, sillä luin muutamasta paikasta, miten se ei ole materiaalilta kovin hääppöinen ja että jollain yleisperustuplasuojalla pärjäisi yhtä hyvin. Oon ollut kuitenkin tyytyväinen meidän sadesuojaan, sillä se on ihanan helppo ja nopea laittaa rattaiden päälle. Mulla menisi tihkusateessa hermot, jos pitäisi alkaa säätämään jonkin epäsopivan tai jopa kahden kapean sadesuojan kanssa!

      Poista

Olen valtavan iloinen jokaisesta kommentista! En välttämättä ehdi tai muista vastata siihen heti, mutta vastaan kyllä ennemmin tai myöhemmin. :)