Olin lentää pyrstölleni lukiessani eräästä nettiryhmästä keskustelua siitä, minkä merkkinen tabletti kannattaa ostaa 2-vuotiaalle. Ensimmäinen reaktioni oli kauhistuminen, sillä eiväthän noin pienet edes tarvitse tablettia. Keskustelussa esitettiin kuitenkin hyviä mielipiteitä ja näkökulmia, miten esimerkiksi tabletti 2-vuotiaalla ei tarkoita, että sitä saisi käyttää rajattomasti ja ilman valvontaa. Tabletin ostaminen ei myöskään tarkoita sitä, etteikö muksun kanssa vietettäisi aikaa myös perinteisesti askarrellen, lukien tai liikkuen. Tabletteihin voi lisäksi ladata vaikka mitä opettavaisia pelejä, joista taaperoikäisetkin hyötyvät.
Kun olin lukenut suurimman osan keskustelun viesteistä, olin hämmentynyt. Ensimmäinen "Ei ikinä tablettia alle kouluikäiselle!" -reaktioni oli jo vähän laantunut ja aloin pohtia, miksi tabletin vastustaminen tuntuu niin luontevalta. Hämmentyneenä googlailin asiaa vähän enemmän ja löysin mielenkiintoisia näkökulmia aiheeseen.
Miksi antaisin alle kouluikäisen pelata tabletilla?
Tiede-lehden artikkelin mukaan nyky-yhteiskunnassa on keskeistä oppia käyttämään tietokonetta - se on yhtä tärkeää kuin joskus oli oppia käsittelemään jousta ja nuolia. Tietokoneella pelatessa työmuisti, kriittinen ajattelu ja ongelmanratkaisukyky kehittyvät samalla. Artikkelissa viitataan amerikkalaistutkimukseen, jonka mukaan tietokoneella pelaamisesta ei ole mitään haittaa vaan päinvastoin, pelaavilla nuorilla on mm. vähemmän mielenterveysongelmia, läheisemmät suhteet perheenjäseniinsä sekä toimivammat kaverisuhteet kuin niillä nuorilla, jotka eivät pelaa.
Vau.fin mukaan joka viides alle kouluikäinen lapsi leikkii tabletilla, ja Digitodayn mukaan joka kolmas 2-vuotias käyttää älykännykkää tai tablettia. Taaperot katsovat videoita tai pelaavat pelejä, oppivat digitaalisia taitoja sekä esimerkiksi kirjaimia, numeroita ja värejä.
Erityisesti Vau.fi:n kirjoituksessa korostetaan, miten tabletilla pelaaminen ei suinkaan ole epäsosiaalista toimintaa vaan päinvastoin: lapset seuraavat toistensa pelaamista ja vaihtavat välillä vuoroja - tietokonepelit ovatkin tärkeä osa lapsen sosiaalista kehitystä, sillä lapset saavat yhteisen oppimiskokemuksen, kun yksi lapsi näyttää muille, miten peli toimii.
Netin kautta tabletti avaa ovet lukemattomiin eri käyttötarkoituksiin: lasten kysymyksiin löytää aina vastauksia, kuvia ja videoitakin, muita kulttuureja pystyy esittelemään hyvin netin kuvien avulla ja kaukana asuviin isovanhempiinkin voi pitää yhteyttä tietokoneen välityksellä - ja vaikkapa pelata mummin kanssa nettipeliä.
Saman Vau.fi:n artikkelin mukaan lasten on saatava leikkiä leikkinsä loppuun ja pelata pelinsä päätökseen. Niin kauan kun lapset tekevät vapaa-aikanaan muutakin kuin ovat tabletin ääressä, ei koneen käytölle tarvita erityisiä rajoituksia.
Tabletti ja sen mielenkiintoiset pelit voivat myös toimia hyvänä tappeluiden ja kiukuttelujen estäjänä. Väsynyt tai kyllästynyt lapsi saattaa jaksaa seurata videota tabletilta tai pelata jotain peliä. Kuin huomaamatta samalla interaktiiviset hahmot vievät sanomansa paremmin perille kuin ääneen luettu kirja.
Miksi pienen lapsen on parempi pysyä kaukana tietokoneista ja älypuhelimista?
Lastenpsykiatrian erikoislääkäri Jari Sinkkosen mukaan lasten keskushermosto on keskeneräinen ja altis riippuvuuksille, ja juuri tietokonepelit ovat koukuttavia. Lisäksi tabletin lastenpeli ei pura lapsen energiaa lainkaan samalla tavalla kuin motorinen leikki, ja purkautumaton energia puolestaan saattaa näkyä häiriköintinä tai muuna aggressiivisuutena.
Väestöliiton mukaan tv-ohjelmat sisältävät liikaa välkettä ja vilinää pienille kehittyville aivoille ja alle 3-vuotiaille sopivimpia mediamuotoja ovatkin ne, joita voi tutkia rauhassa omassa tahdissa. Ei siis tietokonepelejä taaperoille, vaan mieluummin kuvakirja.
MLL:n sivuilla todetaan, ettei 1-vuotias tarvitse televisiota tai tietokonetta kehityksensä tueksi. Lapsi saattaa viihtyä ruudun ääressä katsomassa värikkäitä hahmoja ja kuuntelemassa musiikkia, vaikka ärsyketulva todellisuudessa rasittaa häntä. 2-vuotiaana lapsi sen sijaan saisi jo käyttää pieniä hetkiä median parissa, mutta silloinkin mieluiten vanhemman kanssa yhdessä.
Lastenpsykiatrian erikoislääkäri Janna Rantala toteaa, ettei vauvan tai taaperon pidä katsoa televisiota lainkaan - ilmeisesti ei siis myöskään pelata koneella. Sen sijaan, että lapsi laitetaan tabletin kanssa pois jaloista viihtymään, tämä tulisi ottaa mukaan tekemiseen, esimerkiksi kattamaan pöytää. Myös lastenlääkärien American Academy of Pediatrics kieltäisi kaikkien näyttölaitteiden käytön 2-vuotiailta.
Millainen on vanhempien vastuu?
Kuten monissa muissakin asioissa, myös median käytössä lapset ottavat mallia vanhemmistaan. Vanhempien tulisikin pohtia, kuinka paljon ja missä tilanteissa he itse ovat kiinni älypuhelimessaan tai tietokoneessaan ja minkälaisen kuvan itsestään median käyttäjinä antavat lapsilleen.
Alusta pitäen on määriteltävä tarkat rajat tabletin tai tietokoneen käytölle. Aikuiselta vaaditaan vahvaa vanhemmuutta pitää kiinni sopimuksista eikä myöntyä antamaan lisäpeliaikaa esimerkiksi raivokohtausten välttämiseksi. Vaikka lapsen pelihetki tarkoittaisikin vanhemmalle pientä hengähdystaukoa, vaatii tabletin antaminen lapselle paljon esi- ja jälkityötä: Ladattuihin peleihin on tutustuttava ensin itse ennen kuin antaa ne lapselle pelattavaksi ja pelituokion jälkeen on hyvä keskustella lapsen kanssa siitä, mitä tämä oppi ja koki pelin aikana.
Onko lapsi pudonnut nyky-yhteiskunnan kelkasta, jos ei osaa käyttää 6-vuotiaana tietokonetta?
Ei. Tiede-lehden artikkelissa haastateltu lasten ja nuorten median käytön tutkija Annika Suoninen toteaa, että "Jos lapsi aloittaa tietokoneen käytön seitsenvuotiaana, hänellä on yhdeksän-kymmenvuotiaana ihan samanlaiset taidot kuin sillä, joka on aloittanut kolmevuotiaana".
Mihin lopputulokseen siis päädyin?
Jatkan aiheen tutkimista varmasti myöhemminkin, mutta tällä hetkellä olen vakaasti sitä mieltä, ettei meille osteta tablettia lasten käyttöön ainakaan muutaman tulevan vuoden aikana. Tipunen on saanut nyt katsoa silloin tällöin Muumeja joko telkkarista tai tietokoneelta, ja tällaisia lyhyitä mediatuokioita on meillä varmasti myös jatkossa. Itse kuitenkin ajattelen, että lapsen ajattelun on oltava sen verran kehittynyttä, että tämä osaa koota edes yksinkertaisen palapelin (nuppipalapeliä vaikeamman) ennen tietokonepeleihin tutustumista. Samoin mieluummin kannustan lapsia kehittämään omaa mielikuvitustaan kuin seuraamaan lähinnä valmiiksi työstettyjä kuvia peleissä ja videoissa. En myöskään usko, että tylsyys oikeasti voi tappaa - lapsen pitää tuntea itsensä välillä tylsistyneeksi ja ettei ole mitään tekemistä, sillä sitä kautta hän oppii itse keksimään tekemistä, löytää kenties uusia leikkejä ja harjoittelee epämukavan olon sietämistä. Tabletilla pelaaminen tylsinä hetkinä on aika helppo ratkaisu.
Vaikka löysin ihan pätevänkuuloisia kirjoituksia tablettien hyödyistä, jäin erityisesti pohtimaan, mitä sellaista hyötyä tabletista ja tietokonepeleistä on, mitä ei muuten saa? Miksi laittaisin lapsen pelaamaan muistipeliä koneelle, kun hän voi pelata sitä minun tai toisen lapsen kanssa oikeilla kuvakorteilla ja samalla sormella tökkimisen sijaan harjoitella vähän kehittyneempää hienomotoriikkaa sekä viettää aikaa toisten ihmisten seurassa?
Lähteet: Tiede, Digitoday, Vaukirja, Mtv/Sinkkonen, Yle/Sinkkonen, Yle, Väestöliitto, MLL
Miksi antaisin alle kouluikäisen pelata tabletilla?
Tiede-lehden artikkelin mukaan nyky-yhteiskunnassa on keskeistä oppia käyttämään tietokonetta - se on yhtä tärkeää kuin joskus oli oppia käsittelemään jousta ja nuolia. Tietokoneella pelatessa työmuisti, kriittinen ajattelu ja ongelmanratkaisukyky kehittyvät samalla. Artikkelissa viitataan amerikkalaistutkimukseen, jonka mukaan tietokoneella pelaamisesta ei ole mitään haittaa vaan päinvastoin, pelaavilla nuorilla on mm. vähemmän mielenterveysongelmia, läheisemmät suhteet perheenjäseniinsä sekä toimivammat kaverisuhteet kuin niillä nuorilla, jotka eivät pelaa.
Vau.fin mukaan joka viides alle kouluikäinen lapsi leikkii tabletilla, ja Digitodayn mukaan joka kolmas 2-vuotias käyttää älykännykkää tai tablettia. Taaperot katsovat videoita tai pelaavat pelejä, oppivat digitaalisia taitoja sekä esimerkiksi kirjaimia, numeroita ja värejä.
Erityisesti Vau.fi:n kirjoituksessa korostetaan, miten tabletilla pelaaminen ei suinkaan ole epäsosiaalista toimintaa vaan päinvastoin: lapset seuraavat toistensa pelaamista ja vaihtavat välillä vuoroja - tietokonepelit ovatkin tärkeä osa lapsen sosiaalista kehitystä, sillä lapset saavat yhteisen oppimiskokemuksen, kun yksi lapsi näyttää muille, miten peli toimii.
Netin kautta tabletti avaa ovet lukemattomiin eri käyttötarkoituksiin: lasten kysymyksiin löytää aina vastauksia, kuvia ja videoitakin, muita kulttuureja pystyy esittelemään hyvin netin kuvien avulla ja kaukana asuviin isovanhempiinkin voi pitää yhteyttä tietokoneen välityksellä - ja vaikkapa pelata mummin kanssa nettipeliä.
Saman Vau.fi:n artikkelin mukaan lasten on saatava leikkiä leikkinsä loppuun ja pelata pelinsä päätökseen. Niin kauan kun lapset tekevät vapaa-aikanaan muutakin kuin ovat tabletin ääressä, ei koneen käytölle tarvita erityisiä rajoituksia.
Tabletti ja sen mielenkiintoiset pelit voivat myös toimia hyvänä tappeluiden ja kiukuttelujen estäjänä. Väsynyt tai kyllästynyt lapsi saattaa jaksaa seurata videota tabletilta tai pelata jotain peliä. Kuin huomaamatta samalla interaktiiviset hahmot vievät sanomansa paremmin perille kuin ääneen luettu kirja.
Miksi pienen lapsen on parempi pysyä kaukana tietokoneista ja älypuhelimista?
Lastenpsykiatrian erikoislääkäri Jari Sinkkosen mukaan lasten keskushermosto on keskeneräinen ja altis riippuvuuksille, ja juuri tietokonepelit ovat koukuttavia. Lisäksi tabletin lastenpeli ei pura lapsen energiaa lainkaan samalla tavalla kuin motorinen leikki, ja purkautumaton energia puolestaan saattaa näkyä häiriköintinä tai muuna aggressiivisuutena.
Väestöliiton mukaan tv-ohjelmat sisältävät liikaa välkettä ja vilinää pienille kehittyville aivoille ja alle 3-vuotiaille sopivimpia mediamuotoja ovatkin ne, joita voi tutkia rauhassa omassa tahdissa. Ei siis tietokonepelejä taaperoille, vaan mieluummin kuvakirja.
MLL:n sivuilla todetaan, ettei 1-vuotias tarvitse televisiota tai tietokonetta kehityksensä tueksi. Lapsi saattaa viihtyä ruudun ääressä katsomassa värikkäitä hahmoja ja kuuntelemassa musiikkia, vaikka ärsyketulva todellisuudessa rasittaa häntä. 2-vuotiaana lapsi sen sijaan saisi jo käyttää pieniä hetkiä median parissa, mutta silloinkin mieluiten vanhemman kanssa yhdessä.
Lastenpsykiatrian erikoislääkäri Janna Rantala toteaa, ettei vauvan tai taaperon pidä katsoa televisiota lainkaan - ilmeisesti ei siis myöskään pelata koneella. Sen sijaan, että lapsi laitetaan tabletin kanssa pois jaloista viihtymään, tämä tulisi ottaa mukaan tekemiseen, esimerkiksi kattamaan pöytää. Myös lastenlääkärien American Academy of Pediatrics kieltäisi kaikkien näyttölaitteiden käytön 2-vuotiailta.
Millainen on vanhempien vastuu?
Kuten monissa muissakin asioissa, myös median käytössä lapset ottavat mallia vanhemmistaan. Vanhempien tulisikin pohtia, kuinka paljon ja missä tilanteissa he itse ovat kiinni älypuhelimessaan tai tietokoneessaan ja minkälaisen kuvan itsestään median käyttäjinä antavat lapsilleen.
Alusta pitäen on määriteltävä tarkat rajat tabletin tai tietokoneen käytölle. Aikuiselta vaaditaan vahvaa vanhemmuutta pitää kiinni sopimuksista eikä myöntyä antamaan lisäpeliaikaa esimerkiksi raivokohtausten välttämiseksi. Vaikka lapsen pelihetki tarkoittaisikin vanhemmalle pientä hengähdystaukoa, vaatii tabletin antaminen lapselle paljon esi- ja jälkityötä: Ladattuihin peleihin on tutustuttava ensin itse ennen kuin antaa ne lapselle pelattavaksi ja pelituokion jälkeen on hyvä keskustella lapsen kanssa siitä, mitä tämä oppi ja koki pelin aikana.
Onko lapsi pudonnut nyky-yhteiskunnan kelkasta, jos ei osaa käyttää 6-vuotiaana tietokonetta?
Ei. Tiede-lehden artikkelissa haastateltu lasten ja nuorten median käytön tutkija Annika Suoninen toteaa, että "Jos lapsi aloittaa tietokoneen käytön seitsenvuotiaana, hänellä on yhdeksän-kymmenvuotiaana ihan samanlaiset taidot kuin sillä, joka on aloittanut kolmevuotiaana".
Mihin lopputulokseen siis päädyin?
Jatkan aiheen tutkimista varmasti myöhemminkin, mutta tällä hetkellä olen vakaasti sitä mieltä, ettei meille osteta tablettia lasten käyttöön ainakaan muutaman tulevan vuoden aikana. Tipunen on saanut nyt katsoa silloin tällöin Muumeja joko telkkarista tai tietokoneelta, ja tällaisia lyhyitä mediatuokioita on meillä varmasti myös jatkossa. Itse kuitenkin ajattelen, että lapsen ajattelun on oltava sen verran kehittynyttä, että tämä osaa koota edes yksinkertaisen palapelin (nuppipalapeliä vaikeamman) ennen tietokonepeleihin tutustumista. Samoin mieluummin kannustan lapsia kehittämään omaa mielikuvitustaan kuin seuraamaan lähinnä valmiiksi työstettyjä kuvia peleissä ja videoissa. En myöskään usko, että tylsyys oikeasti voi tappaa - lapsen pitää tuntea itsensä välillä tylsistyneeksi ja ettei ole mitään tekemistä, sillä sitä kautta hän oppii itse keksimään tekemistä, löytää kenties uusia leikkejä ja harjoittelee epämukavan olon sietämistä. Tabletilla pelaaminen tylsinä hetkinä on aika helppo ratkaisu.
Vaikka löysin ihan pätevänkuuloisia kirjoituksia tablettien hyödyistä, jäin erityisesti pohtimaan, mitä sellaista hyötyä tabletista ja tietokonepeleistä on, mitä ei muuten saa? Miksi laittaisin lapsen pelaamaan muistipeliä koneelle, kun hän voi pelata sitä minun tai toisen lapsen kanssa oikeilla kuvakorteilla ja samalla sormella tökkimisen sijaan harjoitella vähän kehittyneempää hienomotoriikkaa sekä viettää aikaa toisten ihmisten seurassa?
Mitä mieltä sinä olet?
Minkä ikäinen saa pelata tietokoneella ja koska on aika ostaa lapselle oma tabletti?
Onko tietokonepeleistä enemmän hyötyä vai haittaa alle kouluikäisille?
Minkä ikäinen saa pelata tietokoneella ja koska on aika ostaa lapselle oma tabletti?
Onko tietokonepeleistä enemmän hyötyä vai haittaa alle kouluikäisille?
Lähteet: Tiede, Digitoday, Vaukirja, Mtv/Sinkkonen, Yle/Sinkkonen, Yle, Väestöliitto, MLL
Tässä on myös pari hyvää artikkelia aiheeseen liittyen: Leuka loksahti, kun Steve Jobs paljasti kuinka hänen kotonaan käytettiin teknologiaa"
VastaaPoistaSteve Jobs ei antanut lastensa käyttää iPadia. Kun olet nähnyt tämän, ymmärrät miksi. Ehkäpä minunkin pitäisi olla tarkempi..
:)
Todella mielenkiintoiset linkit, kiitos niistä! :)
Poistatosi hyvä kirjoitus! samaa olen pohtinut :)
VastaaPoistaalle kouluikäisenä poika kyllä saa oman tabletin mutta en ole vielä varma tarkasta iästä. yksi hyvä puoli tabletissa on että tavaran määrä ei ole nii suuri kaapeissa kun pelit on koneella. mutta kyllä niitä vanhoja lautapelejäkin yms. tarvitaan mielestäni :) pohdittava asia, todellakin :)
Meilläkin todennäköisesti jossain vaiheessa ennen kouluikää tytöt tutustuvat enemmän tietokoneisiin (tai kenties tablettiin, jos sellainen meille ilmestyy). Etukäteen on kauhean vaikea päättää sopivaa ikää, joten mennään taitojen, fiilisten ja innostumisten mukaan. :)
PoistaMeidän 8-vuotiaalla ei ole omaa kännykkää saati sitten tablettia. Mahtuu helposti kahden käden sormiin jolloin on tablettia edes käyttänyt. Pienimmät eivät ole varmaan kuin vilaukselta nähneet. Kavereiden kehuessa varmaan ollaan ilkeitä vanhempia, mutta hyvin tuo pärjää ilmankin. Uskallankin väittää, että ainakin meidän tapauksessa lapsi on paljon luovempi, sosiaalisempi ja aktiivisempi kun tekemistä pitää keksiä muualta.
VastaaPoistaMä myös kannatan sitä, että lapsi joutuu välillä itse keksimään itselleen tekemistä. Tietokoneella pelaaminen kouluikäisenä on musta ihan ok, mutta silloinkin pitäisi kiinnittää huomiota peliaikoihin. Jos tylsistyminen iskee silloin, kun ei ole tietokonevuoroa, on keksittävä vaihtoehtotekemistä, vaikka pelaaminen houkuttaisikin. Toisaalta helppohan mun on näin todeta, kun esikoinen ei ole vielä edes kahta. Saa siis nähdä, millainen tietokonekulttuuri meillä on kuuden vuoden päästä!
PoistaHyvä kirjoitus! Meillä pojat on kyllä pelailleet konsolipelejä alle kouluikäisenäkin, mutta vasta viime vuonna ostettiin nuoremmalle (10v) tabletti. Isompi (15v) ei sitä ole edes kaivannut, vaan nyt joululahjaksi toivoi pöytäkonetta (pelit toimii paremmin), josta maksoi puolet itse.
VastaaPoistaKysymykseen en osaa vastata, mutta lasten pelaamista ja ruutuaikaa joutuu kyllä valvomaan ja rajoittamaan. Pienempänä meillä oli esim. kesällä pelitön kuukausi. Sen aikana huomasi, että leikit alkoivat sujua taas paremmin, jos välillä oli sellaista "ei huvita mennä ulos, kun ei siellä ole mitään tekemistä"...Toisaalta pelaamisessa olen huomannut hyvin nuo sosiaaliset puolet, jotka monesti unohdetaan täysin. Vanhempi pelaa verkossa ja pelikavereit ovat ympäri maailmaa. Ihan ilman nolostumista poika pälättää koko ajan englanniksi pelikavereiden kanssa. Vähän toista kuin omassa nuoruudessani! Olen vieläkin arka käyttämään kieliä. Myös nuorempi pelaa verkossa kavereidensa kanssa, ja vääntää väillä pelivideoita YouTubeen. Sekin on sellaista rooliin hyppäämistä, josta varmasti on hyötyä.:)
Pelitön kuukausi kuulostaa hyvältä idealta! Mä olen kuullut, että joissain koululuokissa on porukalla vietetty esimerkiksi pelitöntä kaksiviikkoista, mikä myös on loistava keino saada lapset puuhaamaan iltapäivisin muutakin kuin koneen edessä istumista. Itsellekin kaksi viikkoa ilman tietokonetta ja puhelimen nettiä voisi olla mielenkiintoinen kokeilu.
PoistaHyvä näkökulma tuo englannin oppiminen ja sosiaalinen pelaaminen! Pelaamisen ohella tietokoneella pystyy tekemään vaikka mitä, joten on tosi kiva, jos tietokonepeli innostaa tekemään videoita, käsittelemään kuvia tai vaikka kirjoittamaan tarinaa pelin pohjalta.
Tosi hyvä ja ajatuksia herättävä kirjoitus!
VastaaPoistaMeillä tuo 1,5v neiti ei ole saamassa lähitulevaisuudessa tablettia tms (sellaista hänelle tarjottiin jo jouluna mutta kieltäydyin siitä).
Olen samaa mieltä kanssasi siitä, että tabletit yms eivät kehitä lapsen mielikuvitusta ja ovat ns. liian helpporatkaisu tylsiin hetkiin.
Lisäksi tietokonepelit ja muut koukuttavat, enkä tahdo, että lapseni olisi tuntitolkulla nenä kiinni jossakin ruudussa.
Toki hyviä puoliakin on, pitkillä automatkoilla isompi lapsi (ei vielä taapero) voi kuluttaa aikaansa pelaten tabletilla peliä, jonka aikuinen on hyväksi havainnut. Tällaisessa tilanteessa en näe pelaamista pahana. :)
Mä olen miettinyt paljon tabletin tai muun vastaavan laitteen käyttöä automatkoilla sillä jo näin etukäteen vähän mietityttää, miten sujuu meidän seuraava vähän pidempi kolmen tai neljän tunnin ajomatka. Taapero tosin ei ole saamassa viihdykkeeksi tablettia tai muuta vastaavaa, mutta isommalle lapselle, joka muutenkin saa ja osaa pelata pelejä, se voisi olla kiva ainakin osaksi matkaa.
PoistaHyvä kirjotus tosiaan :)
VastaaPoistaMä en ostais vielä 2 vuotiaalle tablettia. En suostunut vielä tolle kohta 5v täyttävällekkään sitä hommaamaan joululahjaks, vaikka mies sitä vähän ehdottelikin. Mun mielestä on ihan ok sillontällön pelailla, kyllä meilläkin J saa välillä pelata isänsä puhelimella. Onhan niissä varmasti nykyään vaikka mitä opettavia pelejä, että kyllä varmasti jotain hyötyäkin niistä voi olla :)
Musta on alkanut tuntua siltä, että pitää enemmän itse tutustua pelivalikoimiin. Ihan varmasti löytyy paljon fiksuja pelejä, joita voisi antaa lapsen pelata silloin tällöin. Vielä seuraavan vuoden tai pari pelaaminen on varmasti vielä hyvin vähäistä, mutta etenkin lähempänä kouluikää voisi löytyä sopivia pelejä.
PoistaMeidän lasten serkupojilla on molemmilla omat tabletit vapaassa käytössä. Ikää pienillä miehillä on 2- ja 3-vuotta. Kyllä mulla alaleuka loksahti napaan, enkä oikein saanut sanaa suustani, kun pojat oli meitä jouluna mummolan ovella vastassa omat tietsikat kainalossa. Meidän esikoinen sai oman puhelimen 10-vuotiaana ja tietokoneen 11-vuotiaana. Ekaluokkalainen sai kännykän kuukausi sitten ja kolmasluokkalaisella on ollut kännykkä vuoden. Vaikka niistä saattaa jotain hyötyäkin olla, olen sitä mieltä, että mitä vähempi sen parempi. :)
VastaaPoistaKouluikäiselle kännykästä ja tietokoneesta varmasti on jo joissain tilanteissa paljonkin hyötyä, mutta tabletin vapaa käyttö alle 4-vuotiaana kuulostaa omaan korvaan aika hurjalta. Saako udella, miten teidän lapset suhtautuivat serkkujen tabletteihin - iskikö pieni tai isompi kateus / harmi pelikoneista vai oliko asia enemmänkin hämmentävä?
PoistaNythän on ollut paljon puhetta siitä, miten vanhempien älypuhelinten käyttö vaikuttaa negatiivisesti lapsiin. Eli erittäin ajankohtainen linkkaus, kiitos siitä! :)
VastaaPoistaNo en kyllä alle kouluikäiselle enkä kyllä pienelle koululaisellekaan ostaisi omaa tablettia. Puhelimet saivat 1. luokalla (silloin ei ollut näitä kosketusnäyttöjä vielä halpisversioina), älypuhelimeen siirryttiin muistaakseni 2. ja 4. luokalla (lapset saivat ne suunnilleen yhtä aikaa). Alkuun oli nettirajoitus (vain kotona wifin kautta), nyttemmin oma netti (jonka käytöstä keskustellaan säännöllisesti). Vanhemmalla (menee 6. luokalle) oma läppäri (sai meidän vanhan läppärin käyttöönsä), haaveilee tehokkaammasta pelikoneesta. Tuota nörttäämistä tulee kyllä riittämiin vanhempana, ei sitä erikseen tarvitse taaperoille tarjoilla. Meillä ainakin keskustellaan ruutuajasta jatkuvasti...
VastaaPoista